motoryzacja
Czy przedwojenny polski samochód CWS-T1 można było rozłożyć i złożyć za pomocą jednego klucza rozmiaru M10?
Tak, polski samochód CWS T-1 można było rozebrać i złożyć cały samochód, w tym również silnik samochodu, jednym płaskim kluczem dwustronnym 17-29 oraz śrubokrętem. Pojazd powstał w Centralnych Warsztatach Samochodowych (od 1928 r. Państwowe Zakłady Inżynierii) w Warszawie, a produkcję rozpoczęto w 1927 roku. Konstruktorami pojazdu byli inż. Tadeusza Tańskiego oraz zespół inż. Władysława Mrajskiego. Pojazd produkowany był w różnych wersjach (w sumie wyprodukowano ok. 800 sztuk) - torpedo, kareta, berlin, kabriolet, lekki ciężarowy. Niestety konkurencyjne samochody zagraniczne, które składano w Polsce miały lepsze parametry i były tańsze. W 1932 roku polski rząd zdecydował o zakupie licencji na produkcję samochodu Fiat 508, jednym w warunków kontraktu było zaprzestanie produkcji konkurencyjnych pojazdów. CWS T-1 przy masie od 1,1-1.8 tony spalał ok. 18 litrów paliwa, tak więc raczej do ekonomicznych nie należał. Trzeba jednak dodać, że był to pojazd konkurujący w tym czasie z pojazdami dużymi, małe samochody np: świetne Tatry miały się dopiero pojawić. Konkurencja w Europie były wprawdzie niezbyt duża, ale znajdowała się blisko. Najlepsze samochody w Europie robili w tym czasie Czesi - zakłady Tatra i Skoda. Niemcy dopiero próbowali z nimi konkurować, ale z mizernym skutkiem, nawet projekt słynnego Garbusa Niemcy musieli Czechom ukraść ( więcej o CWS T-1 ).