logo

psychologiaJak nie dać się depresji, hipochondrii, nozofobii, nerwicy ..... ?

Jak nie dać się depresji, hipochondrii, nozofobii, nerwicy ..... ?

Serwis nie ma dotacji z Unii czy państwowych firm, są tylko 2 nieinwazyjne reklamy Googla, bardzo prosimy o wyłączenie adblocka

Kluczem do odpowiedzi na pytanie, jak nie dać się depresji, nerwicy, hipochondrii, nozofobii .... jest magiczny hormon - serotonina. Jeśli poziom serotoniny we krwi jest w normie psychika nie powinna szwankować, jeśli zamiast serotoniny we krwi zaczyna pływać głównie hormon stresu - kortyzol (blokuje on produkcję serotoniny!), zaczynają się kłopoty, a jak zbagatelizuje się objawy .... gigantyczne kłopoty, nawet z unieruchomieniem w domu czy łóżku! Najgorsze w tym wszystkim jest to, że ludzie z poważną depresją czy nerwicą, choć najczęściej zdrowi jak byki, z czasem poprzez swój stan psychiczny doprowadzają organizm do już bardzo realnych chorób. Jeśli więc masz ok. 44 roku życia (w tym wieku depresja zbiera największe żniwo) i zaczynasz poszukiwać chorób, analizować dzieciństwo :), szukać winnych, zamykać się w domu, wykańczać siebie i innych, przeczytaj tych kilka punktów.

1. Nie zapominaj o słońcu, to właśnie działanie naszej gwiazdy powoduje, że organizm produkuje więcej serotoniny. Dlatego należy pamiętać o spacerach (najlepiej w dobrym tempie) w godzinach, kiedy słońce się pojawia. Należy wychodzić nawet jeśli niebo jest pochmurne. Nie bez powodu w "doły" wpada się właśnie jesienią i pod koniec zimy!
2. Witaminy
- witamina D, witamina ta jest w bardzo małych ilościach dostarczana do organizmu (głównie z ryb), dlatego jeśli zaczynają się okresy, kiedy słońca mamy niewiele, należy pamiętać o suplementacji tej witaminy,
- witaminy z grupy B dbają o kondycję fizyczną i psychiczną, dla psychiki najważniejsze są B6 i B12, mają one bowiem wpływ na zwiększenie poziomu serotoniny w mózgu (zalecana jest dawka dzienna 50-100mg).
3. Zwierzak - nic tak nie poprawia nastroju, jak mruczenie kota, czy pies, który merda na nasz widok. Nawet głaskanie kota, czy psa pomaga!
4. Hobby - jeśli stresuje nas praca, monotonia codziennych obowiązków, czy sami ludzie :), należy poszukać sobie hobby, które pozwoli nam odciąć się od stresogenów i zmienić temat swoich rozmyślań (to ważne!). Pomysłów może być tysiące - zbieranie znaczków, robienie automatów do gier, kopanie w ogródku, dowolna praca fizyczna, majsterkowanie, klub fotograficzny, podróże, kluby dyskusyjne, gra na instrumencie, pisanie wierszy, jazda konna ...... Najważniejsze, aby hobby nie miało nic wspólnego z tym co nas stresuje! Jeśli np: polityka nas stresuje zawsze unikajmy takich rozmów, jeśli stresują nas choroby, nie mówmy o nich ....
5. Kościół - możecie się śmiać, ale wiara naprawdę czyni cuda, potrzebę wspólnoty ma bowiem każdy człowiek, w końcu jesteśmy zwierzętami społecznymi.
6. Dieta - oprócz witamin należy pamiętać o białku (chude mięso, jajka ...), nasiona, orzechy np: włoskie, wszystkie te produkty posiadają tryptofany, które pomagają syntezować serotoninę.
7. Odpowiednie środowisko - o tym już było w punkcie 4 (hobby), choć najważniejszy, że w tym otoczeniu po prostu czujemy się dobrze, to może być oczywiście kościół czy rodzina.
8. Masaż - jak pokazują badania masaż zmniejsza o 31% poziomu kortyzolu (hormonu stresu) i co najważniejsze efekt mamy praktycznie natychmiastowy.
9. Sport - według wielu jest to podstawa walki z depresją, ale należy pamiętać, że mowa tu o sporcie o charakterze relaksacyjnym, a nie katorżniczym! Może to być jogging, fitness, rower, basen ..... jeśli pogoda nie sprzyja, zawsze może otworzyć szeroko okna i pojeździć na stacjonarnym rowerku ..... Pamiętajmy jednak o najważniejszym - systematyczności! Jeśli chcesz uprawiać sport tylko w ładne dni, czy raz w tygodniu to będzie stanowczo za mało. Organizm wynagrodzi naszą systematyczność i zaleje nas endorfinami, będziemy po prostu szczęśliwi, a to już prosto droga do wzrostu produkcji serotoniny :) Szczególnie skuteczne są chińskie ćwiczenia tai chi.
10. Medytacja i nastawienie - tu się wiele nie będę rozpisywał, każdy wie o co chodzi, nie muszę dodawać, że osoby które medytują raczej nie mają problemów z psychiką :) Co do nastawienia, to po prostu zawsze trzeba patrzeć na wszystko z pozytywnej strony. Nawet wielkie traumy można przeżyć np: poprzez wiarę.
11. Taniec i muzyka - podobnie, jak sport (punkt 9) taniec dosłownie zalewa nas szczęściem ! Samo słuchanie ulubionej muzyki również działa pozytywnie, choć na pewno nie tak skutecznie jak taniec.
12. Udany związek z drugą połówką ..... tu się rozpisywać nie będę, na depresję narażeni są bowiem głównie single. Należy pamiętać również o całusach, w ślinie znajduje się bowiem środek antydepresyjny.
13. Wyłącz telewizję, radio, gdzie co kilka minut pojawia się denerwująca reklamy lub polityka (unikaj nawet rozmów na ten temat). Zamiast tego ustaw sobie playlistę swoich ulubionych kawałków, muzyka doskonale relaksuje.
14. Japońskie badania udowodniły, że ludzie, którzy spożywają niskotłuszczowe mleko i jogurt, rzadziej miewają depresję.

Osobom mającym stany depresyjne nie pomagają tego typu porady:
"Nie przejmuj się, przecież inni mają gorzej",
"Weź się w garść";
"Wszyscy miewają doły";
„Trzeba żyć dalej”;
„Masz dzieci, więc musisz sobie poradzić”;
Nie ma sensu również opowiadać o innych ludziach, którzy przeszli przez coś strasznego. Człowiek za depresję wini siebie, ma zaburzenia poznawcze i wszytko wokół widzi w czarnych barwach. Tego typu sugestie mogą jedynie pogorszyć jego stan.

Na zakończenie odpowiedź, skąd w pytaniu hipochondria i nozofobia (pochodna hipochondrii - chorobliwy lęk przed zachorowaniem), otóż to dość proste, szczęśliwy człowiek ma odpowiedni poziom serotoniny, a to sprawia, że przestaje przejmować się chorobami. Porady te dotyczą sporej ilości chorób związanych z prawidłowym funkcjonowaniem naszej psychiki np: również nerwice i jej odmiany.

Ostatnia kwestia to czas, który jest potrzebny do wyjścia z "dołka". Wszystko zależy od tego, do jakiego stanu się doprowadziliśmy, jeśli mam depresję czy zaawansowaną nerwicę to doprowadzenie hormonów do stabilności może trwać wiele tygodni. Ważna jest również wiedza, jeśli dokładnie zdajmy sobie sprawę z tego, co nam dolega, będziemy po prostu twardsi i tak łatwo się nie damy.
KM bez tajemnic UWAGA! Jesteś singlem, masz kłopoty w związku ... czas to zmienić! Tylko na czas pandemii bestsellerowy ebook "Kobiety i mężczyźni bez tajemnic" ostro zjeżdża z ceny z 30 zł na 18 zł!

Setki książek w jednej. Wykorzystaj czas wolny i zdobądź przewagę wiedząc więcej od innych. Czas promocji ograniczony.
Popularne pytania
Które partie w Reichstagu poparły Polskę w wojnie z Rosją 1920 roku?
Jak osoba ruda przefarbuje się na czarno to jaki kolor wyjdzie?
Jak głośnie może być chrapanie?
Ile przeciętnie orzeszków znajduje się w batonie Snickers?
Ile może kosztować indywidualna porada telefoniczna amerykańskiego lekarza specjalisty w Polsce?
W jakim kraju zabronione jest żucie gumy?
Jak szybko trzeba jechać, aby przechytrzyć radar?
Jakim samochodem poruszał się seryjny morderca Ted Bundy?
Czy ołów utonie w rtęci?
Co jedli mieszkańcy podczas powstania warszawskiego, gdy skończyły się zapasy?
Co jest głównym źródłem witaminy C dla statystycznego Polaka?
Ile w 1994 roku kosztował litr przeciętnej wódki?
Co to jest krzywa Gaussa?
Które koty polują w stadach?