logo

człowiek, 2016
Mapa holenderskiej kolei (Nederlandse Spoorwegen, dane 2016)

Mapa holenderskiej kolei (Nederlandse Spoorwegen, dane 2016)
Nederlandse Spoorwegen, NS jest głównym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Holandii. Pociągi spółki korzystają z torów i infrastruktury kolejowej zarządzanej przez firmę ProRail, niegdyś część NS.
Firma jest w całości własnością rządu Holandii. Istniały plany publicznej emisji akcji spółki, lecz zostały one przełożone w bliżej nieokreśloną przyszłość.
Pokrycie Holandii siecią kolejowej komunikacji pasażerskiej jest bardzo dobre, pociągi docierają do prawie wszystkich miast, do większości z nich co najmniej raz lub dwa razy na godzinę. Pomiędzy największymi miastami kraju: Amsterdamem, Rotterdamem, Hagą i Utrechtem, pociągi NS kursują co 15 minut.
Pociągi kursują zwykle między 6 rano a północą, chociaż w aglomeracji Randstad NS zapewnia całonocną komunikację kolejową.
Nederlandse Spoorwegen posiadają szereg oddziałów, jednak w komunikacji zewnętrznej nie wyróżnia się ich, używając jedynie określenia NS.

NS Reizigers (NSR) (NS Podróżni) – oddział odpowiedzialny za ruch pociągów pasażerskich oraz zatrudniający maszynistów i konduktorów.
NS Stations (NS Stacje) – odpowiedzialny za eksploatację wszystkich 390 dworców kolejowych w Holandii, również tych, z których korzystają pociągi innych niż NS przewoźników.
NedTrain – oddział odpowiedzialny za serwisowanie pociągów.
NS Vastgoed (NS Nieruchomości) – posiada 48 km² gruntów, zwykle w pobliżu stacji kolejowych, budując i użytkując na tych terenach węzły komunikacji publicznej, biura i budynki mieszkalne.
NS Commercie (NS Handel) – marketing, sprzedaż i obsługa klienta.
NS Internationaal – wraz z NS Reizigers i partnerami zagranicznymi uruchamia pociągi do innych krajów, takie jak Thalys (z Amsterdamu do Paryża), ICE (z Amsterdamu do Frankfurtu nad Menem) czy CityNightLine (do Monachium).
NedRailways – spółka joint-venture z Serco, uruchamiająca pociągi Merseyrail w okolicach Liverpoolu, i Northern Rail w północnej Anglii.

W 2002 roku Nederlandse Spoorwegen planowały założenie spółki joint-venture Nedkoleje z Polskimi Kolejami Państwowymi w celu prowadzenia pasażerskich przewozów kolejowych w województwie zachodniopomorskim. Plany te nie zostały zrealizowane.

Pociągi krajowe uruchamiane przez NS dzielą się na następujące kategorie:

Stoptrein (pociąg osobowy) – pociągi tej kategorii zatrzymują się na każdej stacji na swojej trasie i służą głównie obsłudze ruchu lokalnego.
Sprinter pociąg identyczny z stoptrein, operujący na wydzielonych liniach aglomeracji Randstad.
Sneltrein (pociąg pospieszny) – pociągi tej kategorii zatrzymują się jedynie na większych stacjach. Kursują jedynie na wybranych trasach, najważniejsze z nich to Roosendaal na południowym zachodzie – Zwolle na północnym wschodzie kraju, oraz Arnhem/Nijmegen – Rotterdam/Haga. Na obydwu tych trasach pociągi kursują co pół godziny
InterCity – kategoria wprowadzona w latach siedemdziesiątych. Pociągi zapewniają połączenia między największymi miastami kraju.

NS posiada wspólny system taryfowy z trzema mniejszymi przewoźnikami pasażerskimi (Syntus i Connexxion na wschodzie, NoordNed na północy kraju).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen
Popularne pytania
Czy prawo do paradowania topless przysługuje jedynie sprzedawczyniom w sklepie z tropikalnymi rybkami?
Co znajduje się na zdjęciu?
Który kraj odpowiada za rozpad Jugosławii?
W jakim wieku ludzka skóra przestaje być młoda?
Od kiedy środowiska żydowskie zaczęły kłamać o udziale AK w holocauście Żydów?
Którą stronę konfliktu wsparła Francja w hiszpańskiej wojnie domowej (1936-39)?
Kiedy kończy się młodość?
Czy seks wpływa na inteligencję?
Komu jest potrzebna karta rowerowa?
Jak jest po japońsku “tylko się rozglądam”?
Komu nie służy wyjazd w góry?
Jak się pisze: zresztą, czy z resztą?
Czy z powodu zimna przebywając w Arktyce, albo Antarktydzie łatwiej zachorować na grypę?
Jaki kolor ma skóra niedźwiedzia polarnego?