transport, 1974
Polski Fiat 1100 Coupé – prototyp polskiego samochodu sportowego produkcji FSO, skonstruowany w 1973 roku.
Polski Fiat 1100 Coupé – prototyp polskiego samochodu sportowego produkcji FSO, skonstruowany w 1973 roku, a zaprezentowany w 1974 roku. Nazywany „polskim Lotusem Espritem”.
Model skonstruowano w oparciu o Polskiego Fiata 125p, jednak do jego produkcji wykorzystano wiele podzespołów Zastavy 1100 (między innymi silnik, tylne zawieszenie i elementy wykończenia), której montaż rozpoczęto w 1973 roku w FSO. Kierownica pochodziła z Fiata X1/9, klamki z Fiata 132, a akumulator, przednie zawieszenie, hamulce i koła z Polskiego Fiata 125p.
Nadwozie, zaprojektowane przez Zbigniewa Wattsona, miało modny ówcześnie kształt klina. Zostało ono wzmocnione dwiema belkami. Deska rozdzielcza, wykonana z tworzywa sztucznego, była bogato wyposażona. Z przodu znajdowały się dwa fotele kubełkowe, a z tyłu niewielka kanapa. Do wad samochodu należały nadsterowność, mały bagażnik oraz słabe osiągi – silnik, umieszczony poprzecznie z tyłu, dysponował mocą 55 KM, przez co zapewniał maksymalną prędkość 140 km/h. Z tego powodu samochód nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji.
Jedyny powstały egzemplarz 1100 Coupé został zniszczony.
Dane techniczne:
Silnik: R4, 1116 cm³, moc 55 KM przy 6500 obr/min
Średnica cylindra x skok tłoka: 80 x 55,5 mm
Stopień sprężania: 8,8:1
Prędkość maksymalna – ponad 140 km/h
Zużycie paliwa: 8l / 100 km
Model skonstruowano w oparciu o Polskiego Fiata 125p, jednak do jego produkcji wykorzystano wiele podzespołów Zastavy 1100 (między innymi silnik, tylne zawieszenie i elementy wykończenia), której montaż rozpoczęto w 1973 roku w FSO. Kierownica pochodziła z Fiata X1/9, klamki z Fiata 132, a akumulator, przednie zawieszenie, hamulce i koła z Polskiego Fiata 125p.
Nadwozie, zaprojektowane przez Zbigniewa Wattsona, miało modny ówcześnie kształt klina. Zostało ono wzmocnione dwiema belkami. Deska rozdzielcza, wykonana z tworzywa sztucznego, była bogato wyposażona. Z przodu znajdowały się dwa fotele kubełkowe, a z tyłu niewielka kanapa. Do wad samochodu należały nadsterowność, mały bagażnik oraz słabe osiągi – silnik, umieszczony poprzecznie z tyłu, dysponował mocą 55 KM, przez co zapewniał maksymalną prędkość 140 km/h. Z tego powodu samochód nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji.
Jedyny powstały egzemplarz 1100 Coupé został zniszczony.
Dane techniczne:
Silnik: R4, 1116 cm³, moc 55 KM przy 6500 obr/min
Średnica cylindra x skok tłoka: 80 x 55,5 mm
Stopień sprężania: 8,8:1
Prędkość maksymalna – ponad 140 km/h
Zużycie paliwa: 8l / 100 km