prawo-polityka
Zakłady przemysłowe, które działały w 1988, a dzięki reformie Balcerowicza zostały zlikwidowane
W książce "Obłęd reform. Wyprzedaż Polski" z 2001 roku Kazimierz Z. Poznański szacuje, że polski majątek wyprzedano za 10% jego wartości! Zlikwidowano około 1/3 majątku narodowego. Straciliśmy 1675 zakładów pracy zatrudniających ponad 100 osób.
Równolegle z likwidacją przemysłu likwidowano biura konstrukcyjne i inne ośrodki techniczne, a wydatki naukę, które według ustaleń Okrągłego Stołu miały wynosić 3-4% PKB, spadły do pół procenta PKB!
Plan Balcerowicza podobnie jak dzisiaj uzasadniano rzekomym brakiem alternatyw, ale alternatywy były.
Odrzucono na przykład program Solidarności z początku lat osiemdziesiątych, który stawiał co prawda na gospodarkę rynkową i rozwijanie prywatnej przedsiębiorczości, ale bez prywatyzacji. Odrzucono też prywatyzację pracowniczą (akcjonariat pracowniczy).
Należy wspomnieć, że usługi publiczne, w tym transport, potraktowano również "rynkowo", wycinając wszystko, co nierentowne (czyli 3/4 połączeń). Olbrzymie połacie Polski na dekady zostało pozbawione publicznego transportu autobusowego i kolei, "bo się nie opłaca".
Plan wprowadzono bez żadnej dyskusji, obgadany jedynie przez Kuronia, Geremka i Michnika, niedemokratycznie przez niedemokratyczny Sejm kontraktowy.
https://twitter.com/socjalistyczna/status/1740277298929324421
Równolegle z likwidacją przemysłu likwidowano biura konstrukcyjne i inne ośrodki techniczne, a wydatki naukę, które według ustaleń Okrągłego Stołu miały wynosić 3-4% PKB, spadły do pół procenta PKB!
Plan Balcerowicza podobnie jak dzisiaj uzasadniano rzekomym brakiem alternatyw, ale alternatywy były.
Odrzucono na przykład program Solidarności z początku lat osiemdziesiątych, który stawiał co prawda na gospodarkę rynkową i rozwijanie prywatnej przedsiębiorczości, ale bez prywatyzacji. Odrzucono też prywatyzację pracowniczą (akcjonariat pracowniczy).
Należy wspomnieć, że usługi publiczne, w tym transport, potraktowano również "rynkowo", wycinając wszystko, co nierentowne (czyli 3/4 połączeń). Olbrzymie połacie Polski na dekady zostało pozbawione publicznego transportu autobusowego i kolei, "bo się nie opłaca".
Plan wprowadzono bez żadnej dyskusji, obgadany jedynie przez Kuronia, Geremka i Michnika, niedemokratycznie przez niedemokratyczny Sejm kontraktowy.
https://twitter.com/socjalistyczna/status/1740277298929324421