logo

motoryzacja, 1928
Reklama samochodu Stetysz (pełna nazwa Ralf-Stetysz) z 1928 roku, którego konstruktorem był Stefan hrabia Tyszkiewicz

Reklama samochodu Stetysz (pełna nazwa Ralf-Stetysz) z 1928 roku, którego konstruktorem był Stefan hrabia Tyszkiewicz
Ralf-Stetysz (skrót od Rolniczo Automobilowo-Lotnicza Fabryka Stefana Tyszkiewicza) – polski samochód osobowy, produkowany w latach 1924-1929 w Paryżu i Warszawie.

W 1924 r. hrabia Stefan Tyszkiewicz założył w Boulogne pod Paryżem mały zakład produkcyjny, gdzie rozpoczął opracowywać prototyp samochodu osobowego własnej konstrukcji. Wyposażony był on silnik firmy Continental i podwozie własnej, pomysłowej i nowatorskiej konstrukcji, przystosowanej do fatalnych polskich dróg (blokowania mechanizmu różnicowego i wyższe zawieszenie).

W 1926 roku zaprezentowano go na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. W 1928 roku w V rajdzie polskiego automobilklubu otrzymał nagrodę Ministerstwa Robót Publicznych, dużym sukcesem było także ukończenie rajdu Monte Carlo oraz wygrana w kategoriach elegancji, komfortu i wytrzymałości.

Od 1925 roku Tyszkiewicz szukał wspólników w Polsce. Ostatecznie w celu produkcji podwozi nawiązał współprcę z warszawskim Towarzystwem Przemysłu Metalowego „K. Rudzki i Spółka” SA, a produkcję nadwozi zakontraktował w lubelskich zakładach lotniczych „Plage i Laśkiewicz”. W kadrze inżynierskiej dominowali Polacy przybyli z Francji.

Produkcja samochodu została przeniesiona w 1927 r. do Polski[1] na ul. Fabryczną 3. Samochody oferowane były w 2 wariantach:

model TA, z silnikiem 4-cylindrowym Continental o pojemności 1500 cm³,
model TC six, z silnikiem 6-cylindrowym Continental o pojemności 2760 cm³.

Obydwa modele wystawiane były na Międzynarodowych Targach Poznańskich i brały udział w rajdach. Zaletą samochodu było podwozie przystosowane dla polskich dróg słabej jakości oraz możliwość blokowania mechanizmu różnicowego ułatwiające jazdę w grząskim terenie.

W 1928 roku produkcja rosła, a firma zbierała zamówienia, jednak w lutym 1929 roku w fabryce wybuchł pożar, który zaczął się od piecyka w fabrycznym kantorku. Z powodou pory roku strażacy mieli utrudniony dostęp do pożaru, w związku z czym spłonęła cała fabryka z pojazdami na różnym etapie produkcji i duża partia gotowych pojazdów. Ogółem wyprodukowano około 200 pojazdów.

Straty wyniosły 1,5 mln złotych, a Tyszkiewicz planował odbudować zakład z wykorzystaniem środków z ubezpieczenia, jednak do odbudowy fabryki nie doszło na wniosek akcjonariuszy. W następnych latach Tyszkiewicz sprowadzał do Polski samochody firm FIAT i Mercedes-Benz.

Wiki
Popularne pytania
Dlaczego Niemcy wypowiedzieli wojnę USA w 1941 roku?
Jakie jest prawdopodobieństwo, że z dwóch praworęcznych rodziców urodzi się dziecko leworęczne?
Czy osoby, które się nie wysypiają częściej chorują?
Które miasto było najczęściej odwiedzane w 2014 roku?
Czy za pomocą diety można odmłodzić skórę?
Które użądlenie jest dla człowieka niebezpieczniejsze: szerszenia czy pszczoły?
Rok świetlny to ile kilometrów?
Z jaką prędkością potrafią pełzać najszybsze węże?
W którym państwie są najpiękniejsze dziewczyny na świecie?
Czy samice pingwinów oddają się nierządowi za budulec potrzebny do konstrukcji gniazda?
Czy Polska produkowała kiedyś samoloty pasażerskie?
Jaki jest drugi najpopularniejszy język na Wyspach Brytyjskich?
Co oznacza słowo Lama w języku tybetańskim?
Co jest na zdjęciu?