logo

militaria, 1960
FSO Syrena Sport – prototyp polskiego samochodu sportowego, zbudowany pod koniec lat 50. XX wieku w W-wie


FSO Syrena Sport – prototyp polskiego samochodu sportowego, zbudowany pod koniec lat 50. XX wieku w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Miał charakter studium możliwości stylistycznych i technicznych fabryki i nie wiązano z nim planów produkcyjnych. Samochód uznaje się za jedną z najważniejszych legend polskiej motoryzacji.

Kilka dni po prezentacji pojazd wydelegowano do testów, które ujawniły wiele naturalnych wad prototypu, ale i niespodziewane zalety, jak choćby pewne prowadzenie (kierowcą testowym był Józef Michalik). Początkowo osiągi były zaskakująco niskie. Ważąca nieco ponad 700 kilogramów Syrena Sport rozpędzała się zaledwie do 60-65 km/h. Okazało się, że przyczyną był źle zamontowany pedał gazu, który blokował się o podłogę, nie pozwalając na pełne otwarcie przepustnicy. Po usunięciu usterki samochód osiągał prędkość maksymalną około 110 km/h.

Oprócz jazd próbnych na torze zakładowym FSO, pracownicy fabryki testowali pojazd także w normalnym ruchu ulicznym, Cezary Nawrot odbył nim m.in. podróż z Warszawy do Krakowa. Wypady takie często kończyły się mniejszą lub większą awarią[5]. Dużym problemem okazały się szyby z pleksi, które po każdym, dłuższym przejeździe wymagały polerowania.

Inaczej niż pierwotnie zakładano, polska prasa oraz opinia publiczna naciskały na rozpoczęcie produkcji Syreny Sport, choćby w krótkiej serii. Dwa państwowe zakłady, Warszawska Fabryka Tworzyw Sztucznych oraz WZS PT – Zakład Tworzyw Sztucznych w Wadowicach, zaoferowały nawet możliwość wykonywania nadwozi Syreny Sport. Stawiało to w kłopotliwej sytuacji dyrekcję FSO oraz władze, które nigdy nie wiązały z tym samochodem żadnych planów produkcyjnych. Według wielokrotnie przytaczanej, także przez projektanta pojazdu, choć nie w pełni potwierdzonej historii, premier Józef Cyrankiewicz osobiście zadzwonił do FSO z poleceniem ukrycia samochodu. Po tej interwencji, wszelkie testy zakończono, a samochód trafił do magazynu Ośrodka Badawczo-Rozwojowego w Warszawie Falenicy. Do tego momentu Syrena Sport przejechała około 29 tys. km na torze FSO i w normalnym ruchu ulicznym. Mimo usterek typowych dla prototypów, samochód okazał się zasadniczo dobrze skonstruowany.

Wskutek nieprzemyślanej decyzji, stojący w magazynie OBR samochód został komisyjnie zniszczony ok. 1975 roku wraz z szeregiem innych prototypów FSO dla zwolnienia przestrzeni garażowej. Według relacji projektanta pojazdu, pracownicy ośrodka próbowali ocalić prototyp.

Wiki
Popularne pytania
Jakie było prawdopodobieństwo, że lądowanie na Księżycu zakończy się sukcesem?
Czy włosy na twarzy rosną prostopadle do skóry?
Jakiego koloru samochody są najczęściej produkowane?
Z czego starożytni Grecy budowali piorunochrony?
Jak szybka może być kosiarka do trawy?
Jak komuniści nazywali Szanghaj?
Jakie były dalsze losy odpowiedzialnego za rzeź Woli generała porucznika SS Heinza Reinefartha?
W którym miesiącu szczyt Kilimandżaro nie jest pokryty śniegiem?
Gdzie się urodził Janek Kos z serialu "Czterej pancerni i pies"?
Jak jest po niemiecku “Ona ma niezłe, zgrabne nogi”?
Kto znał lepiej Rosjan - Dmowski czy Piłsudski?
Z kogo najczęściej śmieją się Szwedzi?
Komu II RP zawdzięczała dostęp do Bałtyku po I wojnie światowej?
Jaki procent treści internetowych to pornografia?