logo

militaria, 1957
Avro 698 Vulcan – brytyjski odrzutowy poddźwiękowy bombowiec strategiczny, 1957

Avro 698 Vulcan – brytyjski odrzutowy poddźwiękowy bombowiec strategiczny, 1957
Avro 698 Vulcan – brytyjski odrzutowy poddźwiękowy bombowiec strategiczny skonstruowany w zakładach Avro, używany od 1957 roku. Należał on do brytyjskich bombowców strategicznych serii „V”.
W 1947 brytyjskie Ministerstwo Obrony postawiło firmom lotniczym wymagania opracowania bombowca o prędkości 930 km/h, pułapie operacyjnym 15 000 m, zasięgu 5500 km i udźwigu bomb 4500 kg. Prace podjęto w firmach Avro, Vickers i Handley Page. Doprowadziły one następnie do powstania trzech bombowców serii „V” – Vickers Valiant, Handley Page Victor i Avro Vulcan.

W zakładach Avro, prace projektowe zostały rozpoczęte jeszcze przez zmarłego w katastrofie w 1947 głównego projektanta Roya Chadwicka. Wybrał on dla swojego projektu niekonwencjonalny wówczas układ delta. Układ ten przetestowano na zbudowanym w 1948 pomniejszonym jednomiejscowym samolocie eksperymentalnym Avro 707, oblatanym 4 września 1949. Pierwszy prototyp pełnowymiarowego bombowca, który otrzymał oznaczenie Avro 698, został oblatany 30 sierpnia 1952 roku. W następnym roku nadano mu nazwę Vulcan. Układ delta zapewniał mu zwartość konstrukcji i dużą manewrowość, przy dobrych własnościach lotnych przy prędkościach okołodźwiękowych.

Pierwszy samolot seryjny wersji Vulcan B.1 (Bomber Mark 1) został oblatany 4 lutego 1955. Królewskie Siły Powietrzne (RAF) otrzymały pierwszy egzemplarz samolotu numer XA897 w lipcu 1956 roku, jednak 1 października uległ on katastrofie na lotnisku w Londynie[1]. Kolejne samoloty były dostarczane do jednostek bojowych od lipca 1957 roku. Najpierw do 83. Eskadry. Od 1960, 28 samolotów B.1 zostało wyposażonych w nowsze silniki Olympus 104 i urządzenia przeciwdziałania radioelektronicznego (ECM), otrzymując oznaczenie B.1A.

W 1960 wszedł do służby wariant B.2. Miał on nieco większe skrzydła, mocniejsze silniki i lepsze osiągi od B.1. Otrzymał też bogatsze wyposażenie przeciwdziałania radioelektronicznego. Odróżniał się on wyraźniejszymi wgięciami na krawędzi natarcia skrzydeł w celu zmniejszenia turbulencji i wydłużonymi wygiętymi końcówkami skrzydeł. Ostatni Vulcan został dostarczony w styczniu 1965. Wyprodukowano łącznie 134 samoloty (45 sztuk B.1 i 89 sztuk B.2, w tym 26 B.2A). W 1973 roku osiem maszyn przebudowano na samoloty rozpoznawcze Vulcan B.2(MRR) (lub SR.2).

Wiki
Popularne pytania
Czy w świecie zwierząt istnieje niewolnictwo?
Co by się stało ze wzrokiem kosmonauty w przestrzeni kosmicznej, gdyby spojrzał na Słońce bez ochrony?
Ile gazu wytwarza człowiek w ciągu dnia?
Ilu zbrodniarzy wojennych skazali Niemcy na karę śmierci w latach 1949-1992?
Czy rośliny mogą wskazywać, że pod nimi kryją się kamienie szlachetne?
Która woda lepiej oczyszcza organizm - uboga czy bogata w składniki mineralne?
Co znajduje się na zdjęciu?
Co w internecie oznacza skrót "afk"?
Która katastrofa morska przyniosła więcej ofiar - Titanica czy Gustloffa?
Który klub piłkarski jest najbogatszy?
Jak się nazywa ozdobna szarfa zakładana przez księdza na szyję?
Ile zębów miał biblijny Adam?
Ile włosków znajduje się w brwi?
Kto to powiedział?