logo

militaria
Wektor ciągu myśliwca F-35B. Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL, który ma zastąpić dotychczas używane Harriery

Wektor ciągu myśliwca F-35B. Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL, który ma zastąpić dotychczas używane Harriery
Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL, który ma zastąpić dotychczas używane Harriery, stając się pierwszą seryjną maszyną naddźwiękową o zdolnościach STOVL. Piechota morska planuje zastąpienie zarówno Harrierów, jak i myśliwców F/A-18 Hornet maszyną podobną do F-35A, która kosztem systemów lotu pionowego będzie miała większe zbiorniki paliwa. Podobnie jak w Harrierach uzbrojenie strzeleckie będzie przenoszone w montowanym centralnie zasobniku podwieszanym. Jak do tej pory lot pionowy jest najbardziej niebezpieczną fazą lotu i opracowanie odpowiednich systemów bezpieczeństwa, oraz niezawodnych mechanizmów ma znaczący wpływ na prace rozwojowe nad maszyną.

Zamiast rozwiązań używanych w Harrierze polegających na zastosowaniu obrotowych dysz silnika głównego i dodatkowych dysz manewrowych w F-35B zastosowano nowatorską opatentowaną przez Lockheed Martin i rozwijaną przez Rolls-Royce technologię napędzanego wałem wentylatora. Rozwiązanie to polega na zamontowaniu w środkowej części kadłuba poziomo położonego dwuwirnikowego przeciwbieżnego wentylatora napędzanego poprzez sprzęgło i przekładnię z silnika głównego maszyny. Wentylator odpowiedzialny jest za ruch pionowy maszyny, natomiast odprowadzenie spalin z dyszy głównej, poprzez specjalne obejścia, do sterowanych dysz na skrzydłach i bokach kadłuba powoduje obracanie się samolotu. W rezultacie silnik F-35B napędza dwie turbiny, nośną i napędową, spełniające te same zadania, co duża turbina Harriera, ale umożliwiając również lot z prędkościami naddźwiękowymi. Obecność wentylatora skutkuje mniejszym o 30% zapasem paliwa, krótszymi o 35 cm komorami uzbrojenia, także owiewka kokpitu jest mniejsza w porównaniu do pozostałych wersji.

Zbudowano dwie maszyny prototypowe do testów w locie: X-35A, która później została przebudowana do wersji X-35B, oraz wyposażonej w większe skrzydła X-35C.

X-35B po raz pierwszy wystartował pionowo 24 czerwca 2001 roku. Za sterami maszyny siedział Simon Hargeaves, pilot testowy BAE Systems. Maszyna wzniosła się na wysokość 7,5 m i pozostała w zawisie przez około 35 sekund po czym również pionowo wylądowała.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

Popularne pytania
Dlaczego człowiek kicha?
Z czego zrobiona była pierwsza myszka komputerowa?
Jakie są domowe sposoby na ból zęba?
Jak jest po japońsku “ale nuda”?
Ile słów na sekundę należy mówić, aby być bardziej wiarygodnym?
Czy mleko i jego przetwory szkodzą?
Jaki procent średnich i dużych zakładów upadła w wyniku reformy Balcerowicza i wyprzedaży?
Co mocniejsze beton czy kość udowa?
Czego nie powinno się robić z prezerwatywą?
Czy prawdą jest, że duchowni żyją dłużej od przeciętnej osoby?
Czy psi nos może zamarznąć w czasie zimy?
Dlaczego Mars jest rdzawo-czerwony?
W jakim wieku ludzka skóra przestaje być młoda?
Gdzie znajduje się najdłuższy budynek Europy?