logo

zdrowie-medycyna
Jak zwalczyć bezsenność?

Jak zwalczyć bezsenność?
Przeciętny człowiek potrzebuje średnio 7 minut, aby zasnąć, jeśli u Ciebie trwa to zdecydowanie dłużej możesz to łatwo i szybko zmienić.

1. Zaraz po przebudzeniu powinniśmy 30 minut poświęcić na ćwiczenia. Poziom hormonu stresu (kortyzol) będzie przez cały dzień niższy, a we krwi pojawi się więcej hormonu szczęścia. Oprócz tego twój sen będzie głębszy, zdrowszy i szybciej zaśniemy. Poranny trening jest pod tym względem zdecydowanie lepszy niż późniejszy.

2. Aby uruchomić zegar biologiczny musimy przekazać mózgowi informacje, że jest już widno. Najlepiej więc tuż po przebudzeniu przywitać się z promieniami światła lub po prostu włączyć światło. Kontakt ze światłem powinniśmy mieć minimum przez 30 minut. Jeśli nie mamy możliwości pracować w terenie, to starajmy się jak najwięcej przebywać w odpowiednio nasłonecznionych pokojach. Witamina D produkowana pod wpływem słońca (witamina nie jest produkowana przez szyby biurowe czy samochodowe) jest nam konieczna do życia, po za tym z badań wynika, że osoby które mniej przebywają na słońcu śpią o ok. 46 minut dłużej (dłuższa regeneracja).

3. Dobrze śpią również osoby religijne, które codziennie się modlą. Jeśli ktoś jest niewierzący może spróbować zastąpić modlitwę medytacją i jogą.

4. Dorośli podobnie jak dzieci szybciej zasypiają przy kołysance.

5. Jeśli zjemy 15-20 gramów węglowodanów na kolację możemy być raczej pewni, że szybko zaśniemy. Wyrzut insuliny sprawi, że będziemy pełni energii, ale nie na długo, poziom ten szybko spadnie i wtedy powinniśmy zasnąć. Naukowcy sugerują zjedzenie węglowodany złożone, które zawierają np.pełnoziarnisty makaron czy brązowy ryż. UWAGA! na kolację nie szykuj nic ciężkiego. Jeśli tłuszcze to roślinne, jeśli mięso to niewiele i chude (drób).

6. Książka, im gorzej napisana, nudna i mało wciągająca np. Pani Tokarczuk tym lepiej.

7. Zadbaj o to, aby przed snem nie rozpraszały Cię żadne światła, dotyczy to również ekranu telefonu czy tabletu.

8. Zrezygnuj z alkoholu i innych używek. Alkohol choć niektórym pomaga zasnąć, to jednak oferuje słabej jakości sen i niepełną regenerację. Mocna herbata czy kawa to kiepski pomysł na wieczór.
Popularne pytania
Z jakiego powodu Gandhi zwykł zasypiać otoczony nagimi młodymi kobietami?
Jaki procent mieszkańców II RP była w 1918 roku analfabetami?
Co pomaga na chrapanie?
Czy osobę zahipnotyzowaną można zmusić do wykonywania czynności wbrew jej woli?
Ile kosztowała najdroższa grillowana kanapka z serem?
Czym się różni sok od napoju i nektaru?
Ile mierzył najwyższy człowiek świata?
Który ssak rozmnaża się najszybciej?
Skąd pochodzą żabie udka?
Jak wysoko mogą latać ptaki?
Jaki odsetek przeprosin jest nieszczerych?
Jakiego narkotyku używali Amerykanie podczas II wojny, aby wyciągnąć informacje?
Które ćwiczenia na klatkę piersiową są najskuteczniejsze?
Co ma wspólnego rdza i ognisko?