historia, 1939
Październik 1939 r. Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy skierowało zlecenie do Niemieckiego Instytutu Badawczego Lotnictwa ...
Październik 1939 r. Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy skierowało zlecenie do Niemieckiego Instytutu Badawczego Lotnictwa (Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt, DVL) zbadania zdemontowanego ze zdobycznego polskiego samolotu urządzenia.
Okazało się, że był to prototyp radaru wyprodukowany przez Państwowy Instytut Telekomunikacji. Objęte tajemnicą prace nad skonstruowaniem radaru prowadził dr Stanisław Ryżka pod kierunkiem dyrektora Instytutu prof. Janusza Groszkowskiego.
W badaniach nad radiolokacją Polacy nie ustępowali światowym ośrodkom badawczym. W Polsce opracowano konstrukcję magnetronu dużej mocy chłodzonego olejem, który nadawał na falach centymetrowych. Było to bardzo zaawansowane urządzenie, np. pierwsze radary ostrzegające Londyn przed Luftwaffe pracowały na falach metrowych, przez co miały nieprecyzyjne wskazania. Polacy jako pierwsi skonstruowali magnetron metalowy z obwodami wewnętrznymi, katodą tlenkową i korpusem chłodzonym olejem dający precyzyjne dane.
Romuald Szeremietiew
Okazało się, że był to prototyp radaru wyprodukowany przez Państwowy Instytut Telekomunikacji. Objęte tajemnicą prace nad skonstruowaniem radaru prowadził dr Stanisław Ryżka pod kierunkiem dyrektora Instytutu prof. Janusza Groszkowskiego.
W badaniach nad radiolokacją Polacy nie ustępowali światowym ośrodkom badawczym. W Polsce opracowano konstrukcję magnetronu dużej mocy chłodzonego olejem, który nadawał na falach centymetrowych. Było to bardzo zaawansowane urządzenie, np. pierwsze radary ostrzegające Londyn przed Luftwaffe pracowały na falach metrowych, przez co miały nieprecyzyjne wskazania. Polacy jako pierwsi skonstruowali magnetron metalowy z obwodami wewnętrznymi, katodą tlenkową i korpusem chłodzonym olejem dający precyzyjne dane.
Romuald Szeremietiew